Dag 12 Jelling - Jels

14 augustus 2022 - Jels, Denemarken

Vanmorgen om 7 uur wakker geworden en helaas zwaar bewolkt, maar temperatuur wel prima.
Gisteren niet veel over Jelling geschreven, maar deze plaatst heeft een centrale plek in de Deense geschiedenis en koninklijke familie.  Het museum dat ik gisteren bezocht hebt heeft me daarin wat wijzer gemaakt. Overigens was Jelling dit jaar ook de start van de Tour de France.

Rommel ingepakt en ontbeten bij de receptie. Er zijn niet veel overnachtingsmogelijkheden, dus lange dag voor de boeg, me voorgenomen om een aantal lange pauzes te nemen. En dat is aardig gelukt 😀 Eerste stop bij een soort van Malle Pietje museum: Bindeballe Kobmansgard, een sfeervolle plattelandswinkel uit 1897 . Mijn vader ging vroeger jaarlijks naar deze streek met zijn caravan ( Kolding)  en ik kan me nog heel goed herinneren dat hij me vertelde over dit museum, dit was echt zijn ding. Hier natuurlijk ook lekker rondgekeken en in de tuin koffie met taart gegeten en lekker in het zonnetje, dat inmiddels toch de ruimte had gekregen , mijn boek uitgelezen.

Tweede XL stop bij een cafe en laatste gewoon langs de kant van de weg.
het zonnetje verdween weer in de loop van de dag en de voorspelde regen bleef op een paar druppels na uit.

In Jels is er een camping met vaste staanplaatsen , waar ook een trekkersveldje is voor fietsers , en er is  zowaar een Nederlands echtpaar die dezelfde route volgt.
dag redelijk goed doorstaan, lange pauzes werkt prima, morgen ga ik dat weer doen.  Nog 135 km ….

28-30 graden ⛅️☁️🌤 77 km

1. Emmy:
    14 augustus 2022
    Die afstand is goed te doen in de dagen die je nog heb. Hopen dat je geen regen krijg want dan is het een ander verhaal. Maar ik ben blij dat het steeds beter met je gaat. Succes verder🚴‍♀️🚴‍♀️
  2. Martin:
    14 augustus 2022
    Fijn dat het weer een beetje beter gaat. Ja je vader ging inderdaad met zijn sleurhut jaren achtereen naar Denemarken. Ik wist eigenlijk niet naar welk deel. Maar leuk dat jij er langs kwam al dan niet gepland. Succes morgen en hopen dat het droog blijft.
  3. Cobie Kootje:
    14 augustus 2022
    Wat fijn dat je zoveel leuke plekken hebt gezien waar je vader over heeft verteld. Dat is heel bijzonder!!
    Ik heb naar de start van de Tour de France zitten kijken leuk dat jij daar geweest bent
    Geniet nog verder van je vakantie.
  4. Tineke De Jong:
    14 augustus 2022
    Zo stukje bij beetje kom Je er wel. Hier is het erg warm, maar goed dat jij dat niet hebt. Hou vol en hopelijk kan je toch een beetje genieten van alles wat je onderweg tegenkomt.