Huesa - Benalúa

26 mei 2019 - Benalúa de Guadix, Spanje

Vroeg ontbijt gevraagd, om 8 uur, zodat ik om half 9 kon vertrekken. Voelde me beetje schuldig, Annay ( eigenaresse) was nog laat aan het werk in de bar en aangezien ik enige gast was, moest ze voor mij op zondag vroeg opstaan.

Annay en ik hebben ons gisteren met handen en voeten taal uitstekend vermaakt. Toen ik vanmorgen afrekende ( 2 koffie, Spa rood, cola, salade, geb aardappels, stokbrood en kipfilet , ontbijt EUR 15,60 ! ) Gaf ik haar 20 euro, en gaf zij mij 5,- terug...... en hadden we soort strijd wie nou een voordeeltje kreeg. Die heb ik uiteindelijk gewonnen, door het wisselgeld op mijn koffie schoteltje achter te laten. Dit zou bij ons nooit gebeuren.

5 km na Huesa begon de klim, grotendeels onverhard. Het ging langzaam, maar wel goed. Ik begrijp nu ook waarom de trein niet meer in Huesa stopt, pas na 6 km klimmen , kwam ik langs het verlaten station. Er is natuurlijk niemand die zo ver gaat lopen of fietsen....

Kijk voor verhaal over de top video.... precies 500 km gefietst op de top !

10 km na de top, 5 uur na vertrek kwam ik in het eerst volgende plaatsje aan, me helemaal verheugend op een terras. Helaas was er slechts 1 bar/ restaurant en die was dicht.🙁 Terwijl ik daar sta, wordt ik door de buurman aan de overkant aangesproken en voor ik het wist zat ik met de familie aan tafel voor de lunch.

Ook hier weer een handen en voeten gesprek, ik moet echt iets aan mijn Spaans doen !  De grootvader van het gezin had in begin haren 60 een tijdje in Nederland gewerkt en vol trots haalde hij een 2,5 gulden biljet uit zijn portemonnee, zijn eerst verdiende geld, hij draagt die nog steeds iedere dag met zich mee.

Na een uurtje met veel moeite afsckheid kunnen nemen, als het aan hun lag, bleef ik nog lekker zitten, maar ik moest nog ruim 40 km.

Om 6 uur kwam ik aan bij de grotwoning, waar ik appartement had, een bijzondere locatie. ‘sAvonds in het dorp gegeten, en op tijd naar bed, het was een zware, maar super mooie dag geweest....

1. Cobie Kootje:
    27 mei 2019
    jammer, morgen beter
  2. Tineke De Jong:
    27 mei 2019
    Hoi Marga leuk verhaal van je lunch met die familie. Je hebt hard gezwoegd, maar het weer gered!
  3. Emmie:
    30 mei 2019
    Heel herkenbaar, die gehuchtjes waar dat ene barretje wat het rijk is, gesloten is 😫
    Maar daardoor wel een bijzondere ontmoeting/ervaring rijker 🙂