Dag 4 Copenhagen

7 augustus 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Vandaag Zondag , dus lekker rustig opgestart en bij Social Brew ontbeten, een bij Denen populaire eetggelegenheid. Smørrebrød met avocado en gebakken ei, cappuchino; kortom een heerlijk begin van de dag.

ontbijt

Op de terugweg langs de toersit information voor een fietskaart, mijn route begint namelijk in Aarhus, zo'n 130 km hier vandaan. Ik had zelf thuis al op google maps een route gemaakt, maar heb gisteren ontdekt dat er een bewegwijzerde internationale fietsroute is naar het noorden van Jutland, die ik tot Aarhus kan volgen. De kaart dus voor de zekerheid gekocht.

We hadden eigenlijk het plan om vandaag voor Sven fiets te huren, maar het is zwaar bewolkt , druppelt regelmatig en voor vanmiddag is er meer regen voorspeld. Dan kun je beter wandelen. Arme voeten ;)  Eerst naar de Our Saviours Church, met een bijzondere , bijna minaretachtige toren, die je deels aan de buitenkant kan belimmen en dat natuurlijk gedaan. Helaas de kerk niet van binnen bekeken, er was een dienst aan de gang.

Sven had al maanden in zijn hoofd dat hij Christiania wilde zien;  een het verlaten militaire gebied in de wijk Christianshavn in Kopenhagen dat in 1971 werd overgenomen door krakers. Zij beweerden dat het gebied een vrije stad moest zijn, waar geen BTW zou worden geheven en waar de eigen wetten zouden gelden.  De wijk bestaat uit een mix van diverse hutjes en huizen, kleurrijke street art en  beeldhouwwerken. Dus dat was de volgende bestemming, wellicht hadden we een rondleiding moeteen boeken, en hebben wij de juiste plekjes niet gezien, maar het was minder dan we hadden verwacht. Wellicht komt dat door de prachtige wijk met street art in Riga die we bezocht hebben.

De regen kwam gestaag naar beneden, dus koffie tijd met ...... Daarna allerlaatste poging om de Marble church te bezoeken en dat is toch nog gelukt. Helaas kun je de koepel maar 1 x per dag beklimmen en dat tijstip hebben we gemist. Laatste culturele bezoek vandaag de Rundetaarn, ofwel ronde toren.  De toren die bij een kerk hoort, huisvest  de oudse europese  sterrenwacht. In deze toren  loopt een spiraalgang, 192 meter lang en 4,5 meter breed, deze heeft geen treden maar een oplopend pad dat in 7,5 windingen om de holle kern naar boven loopt.

Rundetaarn

Via de winkel straten terug naar het hotel gewandeld. Fiets nogmaals gecontroleerd, rammeltje opgelost, de route op de kaart bekeken en camping opgezocht.  En het goede nieuws is dat de fietsroute start op 50 mtr van het hotel vandaan. Aan het eind van de middag mijn tassen klaar gemaakt, ff languit op bed.   Vanavond heerlijk gegeten, restaurant 1713 aangeraden door Chris, pokermaatje van Sven uit Aarhus, tweede grote stad van Denemarken. Ik kom daar overmorgen rond lunchtijd en hoop nog van hem een tip te krijgen. Hij is dan net met de trein onderweg naar Copenhagen airport, om net als Sven in Barcelona te gaan spelen.

Na het eten nog ff langs de Nyehavn gelopen om zo met een omweg weer naar het hotel te gaan.Een mooie afsluiting van een paar gezellige dagen in Copenhagen.

Uiteindelijk 58 km door de stad gelopen in 3 dagen tijd !

1. Emmy:
    7 augustus 2022
    Weer heel wat gezien vandaag
    Nu gaat het fietsen beginnen. Hopen dat het weer mee zit. Succes maar weer. Sven veel plezier.
  2. Emmy:
    7 augustus 2022
    Leuke foto's. En weer veel gezien vandaag. Succes met het starten van je fietstocht. Sven veel plezier in Barcelona
  3. Ingrid:
    8 augustus 2022
    Een goede indruk van Kopenhagen gekregen, met dank aan jullie voeten en de stad op mijn wensenlijstje gezet.
  4. Conny:
    8 augustus 2022
    Lijkt mij super mooi daar, jammer dat het weer niet helemaal mee zit. Komt vast goed de komende dagen als je aan het fietsen bent.
  5. Cobie Kootje:
    8 augustus 2022
    Jullie hebben die dagen in Copenhagen goed besteed, heel veel gezien!!! Ik heb weer genoten van je verslag. Nu verder op de fiets. Heel veel succes.
  6. Marcel Cornelia:
    Top. geniet ervan!